Lubuskie Mazury: płynąłem kajakiem w szambie, aż wylądowałem na ściernisku. I to ma być turystyczna atrakcja?!

Zbigniew Borek
„To najdłuższy po Mazurach szlak żeglugowy o długości ponad 70 km” – czytamy w wielu publikacjach. Szlak wodny Lubuskich Mazur ma odcinki absolutnie piękne (na zdjęciach fragment z jeziora Osiek do Wielkiego w Dobiegniewie), ale Mierzęcką Strugą nie dało się w tym roku przepłynąć. Zbigniew Borek
Lubuskie Mazury reklamowane jako trasa, którą można przepłynąć kajakiem z Długiego do Gorzowa, a nawet nad Bałtyk, w praktyce jest nie do pokonania. Na Mierzęckiej Strudze, która na mapie jest częścią szlaku, musisz się zmierzyć z szambem i nie tylko.

Lubuskie Mazury to nazwa zdaniem wielu na wyrost. Zaczęła być lansowana w latach 90. w ramach promocji nie tylko lubuskiej krainy „tysiąca jezior” (tak naprawdę jest tu ponad 100 jezior o powierzchni ponad 1 ha) w okolicy Strzelec Kraj. i Dobiegniewa, ale też szlaku. „Oficjalnie” zaczyna się on na plaży jez. Lipie w Długiem (w połowie drogi pomiędzy Strzelcami a Dobiegniewem). Można nim dotrzeć do Gorzowa (116 km), a stąd Wartą do Odry i nią do Bałtyku – w „szeroki świat”. Przynajmniej w teorii.

„To najdłuższy po Mazurach szlak żeglugowy o długości ponad 70 km” – czytamy w wielu publikacjach. Też wyniki wyszukiwania wskazuje też w Google po wpisaniu hasła „Lubuskie Mazury”. Jeśli jednak chcesz go pokonać, najpierw sprawdź, czy da się przepłynąć Mierzęcką Strugę (zwaną też Mierzęcinką). Mnie - a raczej nam, bo płynąłem z żoną - się nie udało.

Lubuskie Mazury: miłe złego początki
Szlak Lubuskich Mazur z Długiego do Gorzowa mieliśmy pokonać podczas tegorocznych wakacji. To jednak wymaga kilku dni, a urlop nam się rozszedł po kościach. Aby jednak całkiem się nie poddać, postanowiliśmy go „zrobić” fragmentami, po kolei, w kilkugodzinnych wypadach.

Zaczęliśmy po bożemu, z plaży w Długiem. Przepłynęliśmy cudowne jezioro Lipie (rok w rok urzędnicy unijni wymieniają je wśród zaledwie siedmiu jezior w Polsce z „doskonale czystą” wodą). Uroczym przesmykiem dostaliśmy się na Słowa, stamtąd meandrując przez lasy i rozlewiska dopłynęliśmy do Spalonego Mostu (odbudowany za unijne pieniądze nosi dziś nazwę Mostu Przyjaźni) na jeziorze Osiek. Popatrzyliśmy na okolicę z wieży widokowej i wróciliśmy na Lipie. Po drodze: żadnych przeszkód „nie do pokonania”, fantastyczna przyroda, mieniąca się różnymi kolorami woda.

Podobne wrażenia przywieźliśmy w kajaku z drugiego odcinka. Z plaży w Ługach pokonaliśmy Ogardzką Odnogę, żeby jeziorem Osiek dopłynąć do przystani harcerskiej koło wsi Osiek. Tam kajak trzeba było przenieść około 30 m przy śluzie. Za nią było już tylko pięknie – z tą różnicą, że o ile wcześniej spotykaliśmy ludzi, o tyle płynąc Mierzęcką Strugą do jeziora Wielgie w Dobiegniewie, mieliśmy kontakt tyko z przyrodą. Pilotował nas wytrwały perkoz, mijaliśmy łabędzie, kaczki. Pod mostami i mostkiem płynęliśmy bez niespodzianek, z premią absolutnej ciszy i niesamowitych zapachów przyrody. Negatywnie zaskoczyło nas tylko samo jezioro Wielgie. Pokryte tajemniczymi kożuchami w upał pachniało niezbyt ładnie. Nie nadawało się też w tym sezonie do kąpieli. To jednak był dopiero wstęp do nieprzyjemnych doznań ze szlaku Lubuskich Mazur.

Pięknie meandruje, co rusz zmienia się krajobraz, naprawdę ekstra! – zachęcał znajomy. Jak się okazało po „fakcie”, posiłkował się wspomnieniami sprzed kilkunastu lat

Szlak wodny Lubuskich Mazur: Mierzęcka Struga zmienia się w szambo i… zanika

Kolejny odcinek miał być krótki, ale treściwy: Mierzęcka Struga, wypływając z Wielgiego, miała nas zaprowadzić do Pałacu Mierzęcin (choć nie wykluczaliśmy dłuższego odcinka). – Pięknie meandruje, co rusz zmienia się krajobraz, naprawdę ekstra! – zachęcał mnie znajomy (jak się okazało po „fakcie”, posiłkował się wspomnieniami sprzed kilkunastu lat). Z tyłu głowy miałem też zeszłoroczny spływ „Ku Bałtykowi”, którym gmina Strzelce promowała szlak wodny Lubuskich Mazur. Jego uczestnicy Mierzęcką Strugę przepłynęli…

Trochę więc byliśmy z żoną zaskoczeni, że rzeczka z Wielgiego ledwo… wypływa. Z drugiej jednak strony niski poziom wody w czasie suszy nie jest szokiem… Zwodowaliśmy się więc pod mostem na drodze krajowej nr 22 w Dobiegniewie na niezbyt głębokiej i niezbyt czystej wodzie. – Z każdym ruchem wiosłem powinno być lepiej – tłumaczyliśmy sobie nawzajem.

Ale nie było. Mierzęcka Struga wije się początkowo na „zapleczach” domów i ogródków. To widać, słychać i czuć. W wielu miejscach wypłycenia jasno wskazywały, że ktoś tu regularnie wyrzuca śmieci. Potężna kępa pokrzyw, która w pewnym momencie zamknęła światło rzeczki, powinna dać nam do myślenia. Nie dała, nie takie rzeczy przecież się pokonywało!

Po niej przyszło nam przepłynąć przez około 20-metrową plamę, zajmującą całą szerokość rzeczki. Chciałbym określić ją delikatniej, ale to było g… w płynie. Wywróciło nam nosy, ale drobnymi ruchami wioseł (byle nic na nas nie kapnęło!) z „tego” wypłynęliśmy. Kiedy już zdawało się, że najgorsze za nami, rzeczka zaczęła się podejrzanie zwężać. Coraz mocniej z obu stron wbijały się w nią trzciny. Nie poddawaliśmy się, ale po 30-40 m całkiem nas zatrzymały. Mierzęcka Struga praktycznie zniknęła!

Mierzęcka Struga: jeszcze rok temu nie było problemów

- Koryto rzeki było cały czas widoczne i spokojnie nadawało się do płynięcia, choć momentami z trudem, bo Mierzęcka Struga mocno meandrowała – mówi tymczasem Eryk Szurko, dyrektor Strzeleckiego Domu Kultury. Był on jednym z czterech uczestników promocyjnego spływu „Ku Bałtykowi” z Długiego do Gorzowa zorganizowanego – powtórzmy - zaledwie w czerwcu zeszłego roku. – Na Mierzęckiej Strudze nie trafiliśmy też na żadne cuchnące „niespodzianki”. Jedynym mankamentem był niski poziom rzeczki, ale tego się spodziewaliśmy – mówi Eryk Szurko.

Zaskoczony jest Daniel Domagała, zastępca kierownika referatu spraw komunalno-gospodarczych Urzędu Miejskiego w Dobiegniewie. – To pierwszy sygnał, że Mierzęcką Strugą nie da się przepłynąć. Może poziom wody jest tak niski, a roślinność tak wybujała, że doszło do zarośnięcia rzeczki... – zastanawia się. Twierdzi jednak, że w tym roku był w Grzmiącej, około 2 km od Dobiegniewa, i „tam już Mierzęcka Struga wyglądała dobrze”. Zaznaczył, że rzeczka „podlega” państwowej spółce Wody Polskie i nie wiadomo, czy ktoś ją monitoruje.
- Ale przecież promujecie się ze Strzelcami szlakiem Lubuskich Mazur! – zauważyłem.
- No tak, rozumiem, co pan ma na myśli... Spróbujemy się przyjrzeć sprawie, ale nie wiem, co z tego wyniknie, mało kto się w Mierzęcką Strugę zapuszcza… - zastanawiał się urzędnik.

Mierzęcka Struga, czyli „Wpłynąłem na suchego przestwór oceanu…”

Na wysokości Pałacu Mierzęcin Mierzęcka Struga płynie już normalnie. Dwa tygodnie później, płynąc Drawą do Krzyża (od strony Drawna, a nie Dobiegniewa), widzieliśmy z żoną, że struga nadal wpływa do Drawy i jest całkiem czysta. Pech chciał, że my się zapuściliśmy w nią już w Dobiegniewie...

Po zatrzymaniu się na ścianie trzcin musieliśmy z żoną podjąć decyzję: walczyć dalej czy się poddać. Ze 100 m jeszcze byśmy dali pewnie radę, ale jeśli trzciny zarastają strugę jeszcze przez kilometr? Albo i więcej?!... Wycofaliśmy się więc. Co też nie było łatwe.

Najpierw na wstecznym, bo gęstwina nie dawała szans na zwrot. Gdy już mogliśmy się obrócić („przód – tył” jakieś dziesięć razy) dotarliśmy do pierwszego miejsca, które pozwalało do brzegu w ogóle dobić. To określenie oddaje istotę manewru: kilkoma ruchami dosłownie wbiliśmy się w błoto. Po rycersku w nie wyskoczyłem i kajak z żoną wciągnąłem na „suchy ląd”.

Dopiero tu mogliśmy zobaczyć, że wzdłuż rzeczki ciągnie się pasmo (jakieś 50 m) wysokiej trawy i trzcin, a za nim ściernisko. Nie było wyjścia: wytargaliśmy kajak przez te 50 m (grunt na szczęście okazał się stabilny) i rzuciliśmy go na ściernisku. „Wpłynąłem na suchego przestwór oceanu…” – Adriana poleciała Mickiewiczem.

Było 34 stopni Celsjusza. Oblepieni szuwarową zielenią, ja w „gumowcach” z błota, na tym ściernisku z kajakiem u stóp wyglądaliśmy jak kosmici. Pozostało tylko znaleźć kogoś, kto nas oświeci, gdzie dokładnie jesteśmy. – Na wylocie z Dobiegniewa – oznajmił zdziwiony mieszkaniec pobliskiego domu. Był tak życzliwy, że podrzucił mnie do samochodu. Pozostało tylko przenieść oklejony g… kajak przez ściernisko (jeszcze jakieś 100 m), zarzucić go na dach i wracać do siebie.

Wieczorem, przy zimnym piwie i już wykąpani, doszliśmy do wspólnego wniosku: błogosławiony ten brak czasu, który nie pozwolił na spływ Lubuskimi Mazurami z namiotem, śpiworami i całym ekwipunkiem!